בס"ד
"ולמה נסמכה פרשת ניצבים לפרשת קללות? לפי ששמעו ישראל מאה קללות חסר שתיים בפרשה זו, חוץ מארבעים ותשע קללות שנאמרו בתורת הכוהנים - הוריקו פניהם ואמרו: מי יוכל לעמוד בכל אלו?
מיד קרא אותם משה והתחיל מפייסם "אתם ניצבים היום", הרבה הכעסתם למקום, ולא עשה אתכם כליה, והרי אתם קיימים לפניו" (רש"י עפ"י מדרש תנחומא).
עיקר הפרשה היא קריאת משה לעם לשוב בתשובה.
לאחר התוכחות שקראנו בפרשות קודמות, כוללת פרשה זאת דברי נחמה גדולים לעם ישראל המאזין לדברים נבהל ולומד.
פרשת ניצבים נקראת, כמה מתאים, בכל שנה בשבת שבין ראש השנה ליום הכיפורים, היא "שבת תשובה", או בשבת שלפני ראש השנה.
"והיה כי יבואו אליך כל הדברים האלה
הברכה והקללה אשר נתתי לפניך
והשבות אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' אלוקיך שמה.
ושבת עד ה' אלוקיך...
ושב ה' אלוקיך את שבותך ורחמך
ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' שמה" (דברים ל, א-ג)
ואלו דברים שאנו רואים בשנים האחרונות.
קיבוץ הגלויות הגדול.
מכל העולם מתקבצים ובאים יהודים לארץ.
ממקומות שלא היכרנו ולא שיערנו. והנה יהודים שכמעט נעלמו לעם היהודי, מתגלים ובאים.
וקיבוץ הגלויות הזה הוא העדות החזקה ל"ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' שמה"
וקיבוץ הגלויות הזה שזכינו ואנו חוזים בתהליך מותנה בשתי דרכי תשובה:
- "ושבת עד ה' אלוקיך.." (שם ל,ב) - זוהי מדרגתה הראשונה של התשובה - התעוררות הלב.
- "כי תשוב אל ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך" (שם ל,י) - מדבר על השלמת התשובה. על התשובה אל ה' ממש.
והראי"ה קוק זצ"ל מבליט את שני הפסוקים ומבהיר את הקשר ביניהם:
" כשרוצים באמת לשוב - אף על פי שמעוכבים בשביל כמה מניעות כמו מחמת בלבול דעת או חלישות כוח או מחמת אי יכולת לתקן דברים שהם נוגעים בין אדם לחברו - אף על פי שהעיכוב גדול מאוד והלב מוכרח להיות נשבר מפני ידיעת גודל החובה המוטלת על האדם לתקן פגמיו, מכל מקום כיוון שהרצון לשוב בתשובה הוא אמיץ...צריכים לקבל את ההארה הזאת של התשובה בתור תוכן המטהר והמקדש...
כשם שזהו כלל גדול אצל היחיד, ככה הוא אצל הציבור בכללותו. הארת התשובה ישנה בישראל.
התעוררות חפצה של האומה בכללה לשוב אל ארצה, אל מהותה, אל רוחה, אל תכונתה, באמת אור של תשובה יש בה.
באמת הדבר מתבטא בבירור גמור בביטויה של תורה: "ושבת עד ה' אלוקיך" שם ל, ב) "ו "כי תשוב אל ה' אלוקיך" (שם ל, י)
.התשובה היא תשובה פנימית, אלא שהיא מכוסה בהרבה מסכים חוצצים, ואין כוח בשום עיכוב ומניעת השלמה לעכב את האור העליון מהופיע עלינו...
וסוף הכל הוא לתשובה המביאה רפואה וגאולה לעולם". (אורות התשובה פרק יז)
מתוך האתר "פרשת השבוע"
http://web.kosher2all.co.il/Sites8/parashathashavooa/DEFAULT.asp
ציפורה בראבי - האתר "רפואת הרמב"ם http://www.2all.co.il/Web/Sites/thinkgood/DEFAULT.asp